Saturday, December 31, 2011

SABAR BIAR ADA BATASNYA ! ! ! ! !

Seret rakyat ke jalananan .... Pukimak melampau !




Suasana keganasan seperti peristiwa demonstrasi penyokong Anwar Ibrahim di Kuala Lumpur pada tahun 1998 tidak patut berulang kembali. - Gambar hiasan



Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang melancarkan kempen Bebas Anwar 901 boleh dianggap satu perbuatan melampau.

Adalah jelas matlamat utama tindakan berkenaan ialah untuk menyeret rakyat sekali lagi terutamanya golongan mahasiswa yang masih mentah soal politik turun ke jalanan mengadakan demonstrasi pada 9 Januari ini.
Sememangnya tarikh berkenaan dianggap penting bagi puak pembangkang kerana ia penentu nasib kepada perjalanan kehidupan pemimpin sanjungan mereka iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Penasihat PKR itu akan mengetahui nasibnya sama ada akan dibebaskan atau dihukum atas tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.
PKR sengaja melancarkan kempen tersebut bagi memberi gambaran kononnya Anwar teraniaya dan dianiaya, oleh itu beliau perlu dibela.
Kita tidak perlu berhujah sama ada tindakan PKR itu wajar atau tidak kerana mereka tidak akan mempedulikan semua itu, apa yang ada dalam benak fikiran mereka ialah mencetuskan demonstrasi biar pun ia akan berakhir dengan huru-hara.
Adalah sesuatu yang malang apabila ketenteraman ibu negara akan digugat lagi oleh kelompok berkenaan, sebelum ini warga kota sudah cukup rimas apabila pada 9 Julai lalu, PKR juga turun ke jalanan menyertai perhimpunan haram Bersih.
Jelaslah, demonstrasi jalanan tidak dapat dipisahkan dengan kewujudan PKR sejak ia ditubuhkan pada tahun 1999 iaitu setahun selepas Anwar dipecat daripada kerajaan dan parti UMNO.
Pada 9 Januari ini, mereka merancang lagi untuk mengadakan demonstrasi, puak- puak ini seolah-olah tidak pernah faham erti menghormati undang-undang dan menyerahkan kepada kebijaksanaan mahkamah untuk membuat keputusan.
Kenapakah perlu mengadakan demonstrasi? Bukankah Anwar telah diberi peluang membela diri dengan barisan peguam yang hebat-hebat belaka? Sepatutnya mereka menyerahkan kepada mahkamah sepenuhnya untuk mempertimbangkan segala hujah dan bukti yang dibentangkan.
Apa yang mengecewakan ialah sudah ada ura-ura pembangkang akan memperalatkan kelompok mahasiswa tertentu yang sememangnya bersedia menjadi 'perkakas' kepada mereka.
Golongan mahasiswa ini dikatakan akan bergabung pula dengan sekelompok penyokong pembangkang yang minda dan mata mereka sudah ditutup untuk melihat kebenaran.
Kesemua mereka akan turun beramai-ramai ke jalanan dan memungkinkan huru-hara tercetus yang sekali gus akan menggugat kehidupan rakyat lain.
Atas sebab itulah, perancangan melalui kempen Bebas Anwar 901 ini tidak harus dibiarkan. Tindakan tegas perlu diambil oleh pihak berkuasa bermula daripada sekarang bagi memastikan tiada kejadian buruk berlaku pada 9 Januari ini.
Kita percaya kempen berkenaan bermotif politik dan sama sekali tiada kaitan dengan soal menegakkan keadilan. Kalau hendak bercakap soal keadilan Anwar sudah pun mendapat keadilan apabila beliau dibicarakan secara adil di mahkamah terbuka.
Justeru serah sahaja kepada mahkamah untuk membuat keputusan dan bukannya awal-awal lagi merancang sesuatu tindakan yang dianggap tidak bertamadun serta tidak bersesuaian dengan budaya rakyat negara ini.
Mungkin sudah menjadi tabiat pembangkang, kalau keputusan mahkamah menyebelahi mereka, maka keputusan itu akan dianggap adil tetapi kalau sebaliknya, mereka akan menuduh mahkamah dikuasai oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).
Pembangkang tidak boleh marah jika ada pihak yang akan beranggapan bahawa isu Anwar sengaja dimainkan dengan tujuan untuk menutupi pelbagai kemelut yang melanda pakatan tersebut sekarang.
Melalui cara ini mereka berharap rakyat akan melupakan kelemahan mereka dan menumpukan perhatian kepada nasib Anwar.

Apa pun kita tidak mahu melihat Kuala Lumpur huru-hara lagi hanya kerana tindakan sekelompok manusia mahu mempertahankan pemimpin mereka yang berhadapan dengan dakwaan berkaitan moral.
Adalah tidak wajar ketenteraman mahu digugat semata-mata hendak memperjuangkan nasib seorang pemimpin sahaja.
Sebab itulah kita mahu pihak universiti bertindak tegas kepada mana-mana mahasiswa mereka yang terlibat dalam demonstrasi ini.
Golongan mahasiswa yang menyokong demonstrasi jalanan boleh dianggap 'virus' atau 'barah' yang boleh merosakkan masa depan negara. Mereka ini tidak layak digelar mahasiswa.
Penglibatan dalam demonstrasi yang jika berlaku pada 9 Januari ini sudah jelas menunjukkan mereka tidak berminat untuk belajar, oleh itu tidak perlulah membuang peruntukan negara dengan membiarkan mereka terus berada dalam mana-mana institusi pengajian tinggi milik kerajaan.
Selain itu, turut menjadi perhatian kita apakah Pas akan mengerahkan penyokong-penyokongnya turut serta terlibat dalam kempen Bebas Anwar 901 ini?
Buat masa ini penulis difahamkan di dalam Pas berbelah bahagi sama ada hendak terlibat atau tidak, ada antara mereka beranggapan biarlah mahkamah memutuskan nasib Anwar manakala ada pula menyatakan perlu turut serta bagi menunjukkan kesepakatan dalam pakatan pembangkang.
Tetapi apa yang pasti Pas perlu memikirkan dengan semasak-masaknya dalam soal kempen ini kerana tersilap langkah parti itu akan rugi lagi.
Sudahlah selama ini, sepanjang berada dalam pembangkang mereka dilihat sentiasa rugi apabila terpaksa mengorbankan segala-galanya untuk menjaga hubungan dengan PKR dan DAP, takkanlah dalam kes dakwaan liwat ke atas Anwar pun mereka bersedia diperalatkan?
Tidak kiralah apa pun keadaannya, yang pasti kempen Bebas Anwar 901 adalah tindakan politik, kelompok yang sudah 'muflis' dalam mencari idea untuk meraih sokongan rakyat.
Justeru kepada rakyat keseluruhan, janganlah terpedaya dengan mainan politik ini, sebaliknya tanam keazaman untuk menjadi tirai 2012 yang akan bermula esok, sebagai kelompok yang bijak menilai antara realiti dan sandiwara, antara kebenaran dan kebatilan.
Ia kerana kesudahannya,
realiti akan kekal, sandiwara akan berakhir manakala kebenaran pasti mengalahkan kebatilan.

No comments: