Wednesday, August 03, 2011

Revolusi Ramadhan

Impak Ramadan  Asia Barat yang bergolak
SELAMAT datang Ramadan, bulan yang menjanjikan 1,000 keberkatan kepada umat Muhammad SAW. Tuntutan ketiga dalam Rukun Islam itu mendidik penganutnya menjadi tangkas dan mantap jiwa. Ia juga menguji keampuhan iman, sekukuh iman barisan sahabat yang berjuang menegakkan syiar Islam bersama junjungan mulia ribuan tahun lalu.
Ramadan kali ini juga bakal mencabar kepatuhan sebahagian saudara se-Islam lain di Asia Barat yang kini berdepan pergolakan, mahukan perubahan dalam tampuk pemerintahan negara masing-masing. Bulan puasa atau tidak, momentum pasti akan berterusan.
Ketika Ramadan, daya tahan sukarelawan paling tegar sekalipun akan diuji dengan pertempuran padang pasir tanpa makan dan minum, terutama ketika suhu meningkat
Memang terlalu dalam jurang jika ingin menyamakan apa yang berlaku hari ini dengan pertempuran pertama dalam Islam - Perang Badar - yang berlaku dalam bulan puasa pada tahun kedua Hijrah. Ramadan ini mungkin dapat memberikan gambaran lebih jelas bagaimana bulan itu berfungsi mengukuhkan semangat biarpun dengan kudrat terhad.

No comments: