Sunday, October 23, 2011

PAS KELDAI PAKATAN RAKYAT


Kisahnya bermula bila si bapa dan anaknya pergi mengembara bersama dengan membawa keldai mereka. Di peringkat awalnya si bapa dan si anak meletakkan barangan di atas keldai tersebut sedang mereka berjalan.
Sampai di sebuah kampung, mereka terdengar suara-suara sumbang berkata “lihatlah bertapa bodohnya mereka berdua, tidak menunggang keldai itu.” Maka si bapa pun menyuruh si anak menaiki keldai tersebut sedang dia sendiri menarik tali keldai itu dan meneruskan perjalanan.
Dalam perjalanan itu mereka telah melalui sebuah kampung yang lain dan sekali lagi terdengar suara mengata mereka. “lihat bertapa teruknya si anak yang membiarkan bapanya yang tua berjalan, sedangkan si anak seronok menaiki keldai!”.
Akhirnya si anak telah meminta si bapa pula menunggang keldai sementara si anak berjalan. Sampai di perkampungan berikutnya, sekali lagi mereka mendengar orang mengata “lihatlah si bapa yang tidak bertanggungjawab membiarkan si anak berjalan sedang dia berseronok menunggang keldai!”.
Maka mereka berhenti dan berbincang dan satu keputusan diambil. Mereka akan menunggang keldai itu bersama-sama dan meneruskan perjalanan. Sangkaan mereka tiada lagi suara sumbang itu muncul apabila melalui perkampungan seterusnya. Tenyata sangkaan mereka salah! Orang kampung masih mengata mereka. Kali ini berbunyi… “lihatlah bertapa teruknya orang itu, sanggup menzalimi keldai!”

Cerita asal by Dato Satim Diman,
Alih bahasa  oleh RamelyNor

No comments: