Monday, September 26, 2011

Ulamak Tua VS Peguam Oku !

Hanya omong kosong, retorik politik

PAS.... cuba memperbodohkan orang Kelantan ... Nik Aziz menipu lagi !!!

DAP 
Kapal Auta Singh cakap; "Kalau dia (Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Nik Aziz Nik Mat) hendak laksanakan hudud, langkahlah mayat Karpal Singh terlebih dahulu."
PAS
'Resolusi Muktamar Pas' lepas yang menggugurkan perkataan perjuangan Islam, membentuk negara Islam di Malaysia dan diganti dengan negara berkebajikan,".

Pelaksanaan hukum hudud di negara ini adalah mustahil selagi Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) tidak dipinda.

Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Musa Awang berkata, sebarang percakapan berhubung perkara tersebut adalah omong kosong dan retorik politik semata-mata.
"Akta ini membataskan kuasa kerajaan negeri untuk meluluskan sebarang undang-undang berkaitan jenayah syariah dengan hanya boleh mengenakan denda tidak lebih RM5,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau sebatan tidak lebih enam kali sebatan, atau mana-mana kombinasi hukuman-hukuman tersebut sahaja.
"Ia adalah satu undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen dan ia berkuatkuasa di seluruh Persekutuan atau seluruh negara, termasuk di negeri-negeri.
"Jadi, sebarang pindaan kepada akta tersebut juga perlu dibuat di Parlimen dan mendapat persetujuan majoriti ahli Parlimen,'' katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.
Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang tetap mahu menubuhkan sebuah negara Islam serta melaksanakan hukum hudud dan tidak peduli sekiranya DAP meninggalkan gabungan pembangkang.
Realitinya tegas Musa, hudud adalah mustahil dilaksanakan, kecuali akta tersebut dipinda dengan memasukkan peruntukan membenarkan kerajaan negeri melaksanakan hukuman hudud.
Ini kerana ujarnya, sebarang undang-undang yang diluluskan oleh kerajaan negeri akan terbatal sekiranya ia berlawanan (ultra-vires) dengan peruntukan undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen.
"PGSM menyokong sebarang usaha untuk melaksanakan undang-undang syariah di negara ini termasuk hukuman hudud dan qisas kerana ia adalah hukum Allah, namun ia perlulah dilihat dalam konteks semasa dan berdasarkan realiti," jelasnya.
Beliau berkata, Perkara 75 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa sebarang undang-undang negeri yang diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri (DUN) yang berlawanan dengan sesuatu undang-undang Persekutuan, maka undang-undang negeri itu adalah terbatal setakat mana ia berlawanan dengan undang-undang persekutuan itu.

No comments: