Friday, November 04, 2011

GOLONGAN KUAT FITNAH !

Anda mau tahu seberapa sering seseorang melakukan pembohongan ?

Pengkajian dari Swiss melakukan penelitian selama bertahun-tahun untuk mengetahui seberapa sering orang berbohong dalam percakapan sehari-harian.
Hasil penelitian menunjukkan, dalam kehidupan sehari-hari terdapat sedikit kejujuran dan penuh dengan kebohongan, kemunafikan dan 'disterb realiti'.
Secara khususnya, dalam menjejaki pendapat yang dilakukan pada orang Eropah menunjukkan bahawa orang yang sudah berkahwin lebih sering berbohong (56 peratus) dibandingkan dengan yang masih bujang hanya 33 peratus).
Manakala orang yang berpendidikan tinggi lebih curang daripada orang berpendidikan rendah (74 peratus orang berbanding 36 peratus) dan orang kaya juga lebih sering berbohong dibandingkan masyarakat miskin (67 peratus berbanding 29 peratus). Pada asasnya orang berpendidikan tinggi adalah pembohong yang paling handal.
Kaum wanita juga ternyata lebih sering berbohong untuk membuat sesuatu tampak lebih anggun (28 peratus) dibandingkan dengan lelaki (13 peratus). Dari pandangan lain, Kaum lelaki lebih sering berbohong untuk kepentingan pribadi (36 peratus) dibandingkan dengan Kaum wanita (24 peratus).
Mengikut para ilmuwan, berbohong juga digunakan oleh lelaki dan wanita  dalam  presentasinya. Sama yaitu 32 peratus dan 31 peratus. Hasil penelitian dari Genius Beauty dalam The Psychological Science.

No comments: